Vår tolkning av Count Basie-hitten "Topsy" (Durham/Battle)
från 1937 är ett medvetet försök att tillfälligt
frångå den absurdistiska andan från tidigare alster,
och göra en "ren swinglåt", där de analoga
syntarna på klassiskt vis tolkar originalets storbandsinstrument
(jmfr - utan kvalitetsmässiga anspråk - t.ex. Tomitas synthesizertolkningar
av klassisk musik). För de oroliga måste vi dock poängtera
att detta ej är att betrakta som "vår nya inriktning",
snarare som ett breddande av vår stilistiska täckning. Vårt
närmast följande stycke "Trickeration" torde bevisa
detta.
Kuriosa:
SHotQ-versionen följer originalet tämligen detaljerat, åtminstone
strukturmässigt:
Harry "Sweets" Edisons inledande trumpetsolo ersätts
här med SH-101 cv/gate-styrande Microcon, vilken agerar "wah
growl" medelst LFO-modulerat filter och wah-wah-pedal.
Det därpå följande barytonsaxsolot, i originalet spelat
av den modernistiske men något spattige Jack Washington, framförs
på WX-7 styrandes DX-100 vars ljud köttats till medelst Zoomens
autofilter (den futuristiska MIDI-blåstingesten WX-7 var en ny
bekantskap för oss, och krävde avsevärd envishet och
kämpaanda hos traktören).
Därefter ett karakteristiskt Basie-solo, återigen presterat
av den lille DX-100, dock trakterat från annan klaviatur, för
anslagskänslighetens skull. Detta parti låter oss också
tydligt höra Greenulatorn, en gitarr/synt/vocoder-konfiguration
avsedd att emulera den legendariske gitarrackompanjatören Freddie
Green.
Efter ett kort trumfill (Jo Jones, för dagen impersonerad av
vår egentillverkade "SHotQ JazzMachine"-mod för
ReBirth) följer det kraftfulla orkestervarvet, där samtliga
instrument s.a.s. "blåser på". Herschel Evans
tenorsaxinlägg har här utgått och ersatts av en knorrande
Microcon med distorsion från Zoomen.
Efter en avrundande vamp med fjärran basuner (SH-101) avslutas
stycket med trumpetsektionen, framförande en s.k. "stepped
swell" med hattar framför klockstyckena (Nord Lead).
För de sjukligt intresserade har vi gjort ett s.k. "Track
Sheet" som grafiskt beskriver låtens förlopp och
fördelningen mellan instrumenten.