Topzy

Lyssna (3.03 Mb)

Bakgrund:

Vår tolkning av Count Basie-hitten "Topsy" (Durham/Battle) från 1937 är ett medvetet försök att tillfälligt frångå den absurdistiska andan från tidigare alster, och göra en "ren swinglåt", där de analoga syntarna på klassiskt vis tolkar originalets storbandsinstrument (jmfr - utan kvalitetsmässiga anspråk - t.ex. Tomitas synthesizertolkningar av klassisk musik). För de oroliga måste vi dock poängtera att detta ej är att betrakta som "vår nya inriktning", snarare som ett breddande av vår stilistiska täckning. Vårt närmast följande stycke "Trickeration" torde bevisa detta.

Ljudkällor:

Roland SH-101

Yamaha DX-100

Technosaurus Microcon

Clavia Nord Lead

Casio MT-31

ReBirth RB-338 2.0

Övrig Utrusting:

Cubase VST 4.1 Mac

Zoom Studio 1201 effektprocessor

Ibanez Wah

Then Gamble Akustisk Guitarr (Greenulator vocoder-modulator)

Audio Technica mikrofon (Greenulator)

Yamaha WX-7 Wind Controller

Kuriosa:

SHotQ-versionen följer originalet tämligen detaljerat, åtminstone strukturmässigt:

Harry "Sweets" Edisons inledande trumpetsolo ersätts här med SH-101 cv/gate-styrande Microcon, vilken agerar "wah growl" medelst LFO-modulerat filter och wah-wah-pedal.

Det därpå följande barytonsaxsolot, i originalet spelat av den modernistiske men något spattige Jack Washington, framförs på WX-7 styrandes DX-100 vars ljud köttats till medelst Zoomens autofilter (den futuristiska MIDI-blåstingesten WX-7 var en ny bekantskap för oss, och krävde avsevärd envishet och kämpaanda hos traktören).

Därefter ett karakteristiskt Basie-solo, återigen presterat av den lille DX-100, dock trakterat från annan klaviatur, för anslagskänslighetens skull. Detta parti låter oss också tydligt höra Greenulatorn, en gitarr/synt/vocoder-konfiguration avsedd att emulera den legendariske gitarrackompanjatören Freddie Green.

Efter ett kort trumfill (Jo Jones, för dagen impersonerad av vår egentillverkade "SHotQ JazzMachine"-mod för ReBirth) följer det kraftfulla orkestervarvet, där samtliga instrument s.a.s. "blåser på". Herschel Evans tenorsaxinlägg har här utgått och ersatts av en knorrande Microcon med distorsion från Zoomen.

Efter en avrundande vamp med fjärran basuner (SH-101) avslutas stycket med trumpetsektionen, framförande en s.k. "stepped swell" med hattar framför klockstyckena (Nord Lead).

För de sjukligt intresserade har vi gjort ett s.k. "Track Sheet" som grafiskt beskriver låtens förlopp och fördelningen mellan instrumenten.

 

Tillbaka...