Den sextonde Maj 2001 begick Svenska HotSynthQuintetten sin live-premiär,
inför ingen mindre än dr. Robert Moog! Här följer
den skakande och osannolika historien bakom denna epokgörande
händelse.
Bakgrund
Det hela började med Stickan Andersson. Denne i Sverige så
världsberömde popgubbe, skivbolagsmagnat, fader till mången
framgångsrik Svensktoppstext och tillika mustaschprydd manager
och sammanhållande kraft bakom fenomenet ABBA grundade före
sin död en stiftelse, med syfte att utdela några utmärkelser
med tillhörande penningsummor varje år. Dessa utmärkelser
kallades "Polar-pris" och skulle ges till "personer,
grupper eller institutioner vars exceptionella prestationer främjar
musiken i världen". Vanligtvis har två pris delats
ut varje år, ett till en person inom den populärmusikaliska
sfären och ett till någon hemmahörande i den mer
"seriösa" musiken.
År 2001 delades Polar-priset ut till tre herrar: Burt Bacharach,
Karl-Heinz Stockhausen och Robert Moog - den sistnämnda för
sin konstruktion av den första praktiskt användbara kompakta
synthesizern: Minimoogen. Detta kungjordes tidigt i våras,
varvid glädje och tumult uppstod i sådana kretsar som
tycker om analoga synthesizers. En dylik krets är den löst
sammansatta men ideologiskt sammansvetsade epostlistan "Svenska
AnalogSympatisörer" (SAS) - en samling trevliga lirare
som alla gillar analoga syntar (att bygga, spela på, samla,
titta på och/eller lyssna på). "Jippi - Bob Moog
ska få pris!" löd tongångarna! "Oj! Bob
Moog kommer till Sverige!" förekom också, och detta
fick några att börja fundera lite.
Ehuru ett sällskap som SAS har en förhållandevis
hög s.k. geek-nivå finnes där nämligen också
en stor handlingskraft och initiativförmåga. Magnus Danielson,
en av medlemmarna i SAS, tog således självmant kontakt
med Polarpris-kommitén och bokade raskt in Robert Moog med
maka för en helkväll i SAS' regi!
Nu hör det till saken att SHotQ är representerat på
SAS-listan sedan ett par år, och vi har också vunnit
en viss popularitet och framgång bland medlemmarna. När
den av SAS sammanställda festkommitén satte sig att
planera aftonen med dr Moog började de fundera på huruvida
det inte vore trevligt med lite underhållning. "Vore
det inte perfekt om Svenska HotSynthQuintetten kunde spela lite
transistorjazz?" sportes det. Följaktligen fick Direktör
Carlberg ett telefonsamtal från SAS-medlem Hans Åkerman,
som löd ungefär så här:
"Vi tänkte att det vore kul om SHotQ kunde lira en två-tre
låtar på Moogmiddagen. Vad sägs om det?"
"Oj! Det låter ju jättekul, men tyvärr så
går inte det. Vi kan inte spela live. Tyvärr!"
"Nähä. Men det här är ju ändå
ett tillfälle som aldrig återkommer - tänk : livepremiär
inför Robert Moog!"
"Jaa... hmmm... det vore ju fantastiskt... hmmm... jag måste
kolla med de övriga medlemmarna...hmmm...kanske om man arrar
om.<mummel, mummel, etc>"
Självfallet var de övriga medlemmarna i Quintetten uteslutande
positiva, varför beslut fattades: SHotQ skulle spela tre låtar
till fördrinken, innan själva Moog-middagen började!
Förberedelser
Nu vidtog febrilt arbete! Förfrågan inkom nämligen
endast två veckor innan dagen M, och vi hade som sagt aldrig
någonsin spelat vår musik live. Vi valde raskt tre låtar
som föreföll möjliga att framföra: Stampede,
Night Train och Stormy Weather. Av våra vänner Polarn
P och Tage Widsell fick vi låna en Minimoog respektive en
Micromoog, och en Theremin (redan försedd med Bob Moogs signatur)
kunde också tillhandahållas. Dessutom lånade vi
den Korg MS-10 som tidigare använts på Night Train och
Tiger Rag (tack, Marcus!).
Efter lite funderande och experimenterande kom vi fram till följande
uppställning:
Längst fram Minimoogen och Thereminen. Man fick alltså
kliva fram till scenens mitt för att spela på dessa kungliga
Moog-instrument. Traktörer av dessa instrument kom att bli
Beskberg och Carlberg (Mini och Theremin) samt Ramberg (Mini).
Station 1: Roland SH-101 och Casio MT-31. Denna station bemannades
av Beskberg, när denne inte spelade Minimoog eller Theremin
Station 2: Moog Opus 3 och Roland SH-09. Limberg härskade
över Opusen. SH-09an kunde även vridas över till
Station 3, vilken bemannades av Löfvberg och stod för
det rytmiska och effekterna: Hammond Auto-Vari 64, Boss DR-110,
Korg DDD-1, Korg MS-10, Clavia Micro Modular, Zoom 505 II samt en
Mackie 1202 VLZ-mixer.
Station 4 tillhandahöll den lånade Micromoogen tronande
över vår Korg Trident mkII. Här befann sig Ramberg
(Stampede) samt Carlberg (Night Train och Stormy Weather). Här
fanns även vår andra Mackie-mixer samt lite reverb- och
delay-effekter.
Station 5 bestod slutligen av Korg VC-10 samt vår Nord Lead.
Den bemannades av Carlberg (Stampede) resp. Ramberg (Stormy Weather).
Den uppmärksamme noterar att vi alltså avstod från
de visuellt tråkigaste syntarna (utan rattar) dvs Kawai K1,
Bit-99, Korg DW-8000, m.fl. Ändå blev det summa 11 syntar,
tre trummaskiner och en Theremin!
Detaljerade "körschemata" skrevs för de tre
låtarna och musikaliska roller portionerades ut. Var och en
fick också ansvar för ompatchning av ljud för sina
respektive syntar i och mellan låtarna. Sedan var det bara
att öva! Eftersom våra låtar i original är
inspelade på upp emot 30 audiokanaler, var vi tvungna att
förenkla arrangemangen något här och där. Ändå
(eller kanske just därför) vågade vi vara lite innovativa
på en del områden, t.ex:
Trumkompet i Stampede spelades av AutoVari, körd genom MicroModularen
(som agerade multi-filter, ringmodulator, m.m.).
Eftersom vi bara hade en Theremin fick understämman i klarinettchoruspartiet
i Stampede framföras medelst pitch ribbon på Micromoog.
Trum- och tågmotorn i Night Train fick bli Korg DDD-1, körd
genom phaser och lite annat. Dessutom skickade DDD-1an trigsignal
till SH-101 för synkroniserad LFO.
Åskan och ovädret i Stormy Weather (som i original syntetiserades
på Synthi-AKS) fick nu skapas av MicroModularen. Denna lilla
burk klarade lätt av att samtidigt kreera regn, vind och två
sorters åska, på ett förtjänstfullt sätt.
Solot i Stormy Weather skulle givetvis spelas på Theremin!
Det pampiga brasset föll dock på Casions lott - "Synth
Fuzz" bedömdes göra jobbet bäst.
Konserten
Efter fyra hårda repetitioner och en hel del individuellt
övande kom slutligen kvällen M. Vi lastade två bilar
fulla och for till Källaren Diana i Gamla Stan, där vi
så småningom fick lasta in och börja koppla upp.
Som vanligt uppstod stress och komplikationer - så sent som
ett tiotal minuter innan festföremålets ankomst var vi
t.ex. utan medhörning. Medelst en oerhört sinnrik återkoppling
mellan de båda Mackie-mixrarna löstes det problemet,
och vi var redo att spela (dock utan att ha genomfört någon
generalrepetition på plats, vilket varit tanken).
Då vi under kvällen innan insett att vårt febrila
ompatchande av syntar mellan låtarna skulle ta alldeles för
lång tid, hade vi skrivit ihop ett litet konferencierstal
att läsas medan vi rattade. Denna uppgift överläts
åt Bengt Falke från SAS.
Så kom då stunden vi väntat på: Bob Moog
med hustru Ileana anlände. Stämningen var tämligen
nervös - alla (sällskapet bestod av ett femtontal personer)
stod stela som pinnar och sade med militäriska stämmor
sina namn till paret Moog, vilka måste ha undrat en smula
över vad de givit sig in på. De hade också (fick
vi senare höra) blivit aningen oroliga när det stod klart
att det skulle spelas musik - förmodligen fruktade de modern
s.k. synthpop, techno eller tramce...
Efter att fördrinkar utdelats var det dags för Svenska
HotSynthQuintetten! Hammond Auto-Vari 64, som puttrat rhumba under
de senaste minuterna, ställdes om till "Dixieland",
ringmodulatorn i Micromodularen aktiverades och tempot anpassades
för Stampede... så slog Ramberg an de inledande tonerna
på Micromoogen och vår konsert var i full gång!
Vi spelade under fullständig koncentration, utan möjlighet
att pejla publikens reaktioner. Dock hade vi förutsett detta
och utplacerat en s.k. floorcam - en videokamera placerad i golvnivå
framför Löfvbergs station, riktad framåt mot publiken.
Vi har alltså i efterhand kunnat se hur publiken och paret
Moog reagerade. Men åter till konserten:
Stampede gick i något långsammare tempo än vanligt,
vilket på det stora hela var bra. Dock lät det lite mystiskt
när Nordleadens arpeggio (vars tempo var programmerat i förväg)
"sprang i förväg" vid ett tillfälle. Ett
annat missöde var att VC-10ans inställningar hade rubbats
något - Vocodern var på tok för svag varför
publiken torde hört mer av Carlbergs egen stämma än
av själva vocodern... På det hela taget var Stampede
dock ett lyckat nummer, och applåderna blev tämligen
livliga.
Febrilt rattande och patchande vidtog, medan Bengt Falke agerade
mellanpratare. Ganska snart fick Löfvberg igång tågmotorn,
och efter en stund kunde hr Falke avsluta sitt prat med orden "Ladies
and Gentlemen - All aboard the Night Train!", varefter Carlberg
började lira komp på Tridenten. Sen gick det väl
inte så fantastiskt bra; några missförstånd,
en efter transport helt feltransponerad SH-09 och diverse annat
ledde till ett nattåg som förvisso inte spårade
ur, men hoppade och skakade lite väl mycket i rälsskarvarna.
Höjdpunkten var Löfvbergs solo på MS-10, där
han kopplade en lös telekabel till syntens trig-ingång
och triggade ljudet med fuktade fingrar, hållande kabeln i
luften på bästa showmanér. Oavsett framförandets
övriga kvaliteter fick vi stora applåder, inte minst
av herr Moog själv, som applåderade och jublade längre
än någon annan i publiken.
Det var återigen dags för mellanprat av Bengt, medan
Quintetten patchade om och förberedde sig för finalen,
det stycke som både är mest finstämt och mest bombastiskt:
Stormy Weather. Micromodularen började mullra åska och
skvätta regn, och efter klartecken från alla spelade
Carlberg de inledande tonerna på Micromoogen. Ramberg följde
smidigt med understämma och ackord på Nordleaden varpå
Beskberg satte allt på plats med bas från Rolle. Efter
Löfvbergs Gershwin-citat på MT31 (SH-09 hade ju som sagt
blivit defekt efter transport) tillkom smäktande stråkar
från Limberg på Opus 3. Publiken lyssnade hänförd.
En av ödespunkterna i stycket var solot, som alltså
skulle framföras på Theremin. En påtagligt nervös
Carlberg slirade något i introt, men lyckades genomföra
ett försiktigt men hyfsat solo (på nivån "min
första uppspelning på fiol" ungefär) - tillräckligt
bra för att inte skjuta låten i sank eller få dr
Moog att lämna lokalen i vredesmod. Bilder från konserten
visar en gravallvarligt koncentrerad Carlberg vid Thereminen, med
Limberg och Beskberg ackompanjerandes på Opus och Rolle medan
Ramberg och Löfvberg rattar ljud (den sistnämnda genomförde
ett antal mycket komplicerade ompatchningar av MS-10an, bl.a.).
I monumentalpartiet fläskades det på ordentligt: Trident
spelade fyr-oktaverat lead, med bom och krasch från MS-10,
makt-brass från Casion, katakomb-bas från Rolle, virvlande
stråkar från Opus och flöjt och klockor från
Nordleaden. Det mäktiga trombonpartiet (citat från Eldfågeln
av Stravinskij) spelades på Minimoog, Micromoog och Roland
SH-101. Efter ett avslutande svällande ackord med stråk-kadens
från Tridenten markerade Löfvberg slutet på vår
konsert med en kraftfull åsksmäll, och vi kunde emottaga
publikens och hedersgästernas jubel.
Vad tyckte då herrskapet Moog? Fru Ileana tackade för
den fina konserten och sade särskilt att hon tyckte det var
modigt att våga spela Theremin i detta sammanhang - "but
you did well". Bob själv sade att det hela var "Great
Fun" och verkade genuint förtjust över att vi spelat
"melodier från hans ungdom" som Stormy Weather.
Han verkade även rätt sugen på att själv spela
med, men middagen väntade, så därav blev intet.
Vi hann dock ge honom en specialbränd CD och be honom signera
de tre Moog-syntarna på scen (varav endast Opusen tillhörde
oss). Slutligen poserade samtliga SHotQ-medlemmar med Robert Moog
i mitten, bakom Minimoogen och Thereminen.
Bild: Mattias Rickardsson
Efter vår lilla musikaliska aperitif vidtog middagen i Dianas
gamla källarvalv. Ett par av SHotQs medlemmar deltog även
där, men en utförlig beskrivning av denna tillställning
finner ni på SAS
officiella middagssite. Vi nöjer oss med att glatt konstatera
att detta enligt paret Moog var den bästa kvällen under
deras Sverige-vistelse, och ett mycket stort och viktigt tillfälle
i Svenska HotsynthQuintettens historia!
- mer bilder och text
|